Via Bangkok naar Ayuttahya, trein naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu Via Bangkok naar Ayuttahya, trein naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu

Via Bangkok naar Ayuttahya, trein naar Chiang Mai

Door: Hans en Monique

Blijf op de hoogte en volg Hans en Monique

21 Oktober 2015 | Thailand, Ayutthaya

Leuk dat je onze blog leest en wij vinden jullie reacties erg leuk!

Zaterdag 17 oktober
Met de race-taxi gaan we naar de pier van Koh Tao. Op de boot kunnen we relaxen. Al snel blijkt dat ze ons vandaag zo snel mogelijk in Bangkok willen afzetten. De boot waar we op zijn gestapt is een catamaran, het leek of ie op ging stijgen toen we de haven uitvoeren, in anderhalf uur waren we al in Chumphon. Op de boot hebben we nog een aardige Nederlandse jongen leren kennen. Hij was al een jaar onderweg en kon ons ook mooi weer een hoop info geven. Na de boot is het bij de terminal nog een uurtje wachten op de bus naar Bangkok, daar slaan ze (g)een slaatje uit...een blikje coca cola kost daar maar liefst 20 Bath, omgerekend €0,50. en een bord nasi met garnalen €2,50. Ook nog gratis wifi erbij en je dag kan al bijna niet meer stuk. De jongen die we op de boot hadden gesproken komt bij ons zitten, Vinny, heet ie, hij had nog niet ingecheckt voor de bus. Moet je wel ff doen anders kan je niet in de bus. Wij hebben bus nr 1, Vinny had nr 2, jammer anders hadden we in de bus nog ff door kunnen kletsen. See you in Bangkok! wordt er over en weer geroepen. We worden in de bus hartelijk ontvangen en iedereen krijgt zijn eigen plaats aangewezen, wij moeten upstairs, en wat denk je? Stoel nr 3 & 4, de beste plaatsen die je je kan bedenken!. We zitten bovenin een dubbeldekker vóór aan! Recht voor die grote ruit, boven de chauffeur! Zo rond 13.00 uur gaan we rijden, en als het goed is komen we rond 20.30 uur aan in Bangkok. We kunnen heerlijk rondkijken en languit met onze benen gaan liggen want we hebben op onze riante plaats maar liefst ruim 1 meter been ruimte. Dat is wel lekker als je een kleine 500 km moet zitten. Onze buschauffeur blijkt een kleine haastige Thai te zijn met full ADHD en zonder medicatie; hij haalt werkelijk alles in, zowel rechts als links en als ze voor hem niet snel genoeg aan de kant gaan rijdt ie er met volle vaart op in en het laatste moment remt ie stevig af. Als automobilist ga je dan echt wel snel aan de kant, al is het maar om bij te komen van de schrik, net als wij die er met onze neus bovenop zitten. Als het rond 6 uur donker begint te worden komen we in de voorsteden van Bangkok waar het gas er nog meer op gaat, ook de Thaise brommertjes vliegen van links naar rechts op de wat men hier "snelweg" noemt. De meeste hebben alleen een klein lichtje aan de voorkant en achter helemaal niks. Levensgevaarlijk zoals dat hier gaat. De vrachtwagens compenseren de verlichting van de brommers dan weer wel, met hun hele combinatie voorzien van special paint en rondom led verlichting in alle kleuren lijken het wel rijdende kermisattracties. Iedereen laat elkaar hun plek op de weg nemen, dat gaat allemaal heel gemoedelijk zonder claxonneren of lichtseinen. Hier wordt géén middelvinger opgestoken, ze remmen gewoon een beetje af als je aangeeft dat je ertussen wil, wel doorrijden dan hè. Je moet de vaart erin houden. We naderen de city of Bangkok, nu zal het wel rustiger gaan, hier is het immers altijd druk, maar nee hoor gewoon vol gas doorstampen met die grote dubbeldekker. Hij gaat aan alle kanten voorbij, wij hebben op sommige momenten gewoon op de klap zitten wachten. Om 20:45 waren eindelijk op Khao San Road, daar staan de tuktuks en de taxi’s weer klaar. Maar wij hebben die niet nodig, ons hotel ligt 2 minuten lopen van de stopplaats. Het voelt weer heerlijk om in Bangkok te zijn en blijven hier weer 3 nachten.

Zondag 18 oktober
We gaan te voet nog diverse tempels bekijken en ook het "Grand Palace" staat op het lijstje maar die is helaas nog niet gelukt, ’s morgens is er een dienst voor de Thai en ’s middags zijn we te laat, misschien dat het Palace nog lukt als we weer terug in Bangkok zijn. Bij Wat Pho gaan we voor een full body massage van een uur door de professionele massageschool in een van de tempels. S'avonds ontmoeten we de neef van Monique, Oscar. Hij zit in hetzelfde hotel als wij en hij gaat een rondreis maken door Cambodja. Die avond hebben we gezellig geborreld met de nodige buckets Sam Som en Singah’s, met nog een stel uit Enschede. We zijn de laatsten die vertrekken bij de buitenbar.

Maandag 19 oktober
Dat het laat geworden is voelen we als om 6 uur de wekker gaat........ We gaan naar de bekendste Floating Market, Damnoen Saduak, en worden al vroeg opgehaald. Gelukkig kunnen we nog anderhalf uur dommelen in het busje. Het is wel een erg toeristische markt, zo een waar veel souvenirs verkocht worden. We gaan met een bootje rond en varen langs de drijvende bootjes met alle uitgestalde waren. Toch wel erg leuk en mooi, en als je in het land van de eeuwige lach bent moet je het gezien hebben. Ook kun je er met grote phyton slangen en aapjes op foto maar daar doen wij niet aan mee. ’s Middags gaan we met de taxiboot naar het station om een treinkaartje te kopen naar Chiang Mai vanuit Ayutthaya waar we morgen nog naar toe gaan. Het station ligt aan de rand van China Town en is een leuke trip. We willen de nachttrein boeken maar die is de komende dagen al volgeboekt. Dan nemen we op woensdag de trein van 09.48. Op de terugweg in China Town lekker gesnackt en ’s avonds lekkere Pad Thai op en ....... Je raad het al: geborreld!

Dinsdag 20 oktober
Vandaag met de minivan naar Ayutthaya de vroegere hoofdstad van Siam. In deze historische stad die op de Unesco wereld erfgoed lijst staat zijn veel resten van oude tempels. We blijken een supermooi bungalowtje geboekt te hebben en de eigenaar is erg gedienstig, hij heeft voor ons al een routekaart klaar liggen en geeft aan waar we mooie dingen kunnen vinden. Ook kunnen we bij hem een fiets huren voor 50 Bath per stuk, dat is omgerekend € 1,25. Met de kaart gaan we op pad. De binnenstad ligt op een eiland en niet overal zijn bruggen, we fietsen wat af! Het loont wel de moeite want we komen prachtige dingen tegen. Bij de olifantenkraal laten toeristen zich rondrijden langs de tempels op een olifant. Ook zien we het hoofd van een Boeddha in een boom vastgehouden door de wortels. Niemand weet precies hoe dat daar terecht is gekomen. Bij een tempel waar we binnenkomen vallen we bijna achterover van de grootte van de gouden Boeddha die er staat, er zitten veel Thai op de grond en het lijkt een feestelijke gebeurtenis..... Een monnik roept van alles en de mensen roepen dan hetzelfde en moeten allemaal lachen en kijken blij. We worden er zelf ook vrolijk van! Er worden monnikskleden geschonken door de Thai en die kleden moeten eerst over die grote gouden Boeddha gegooid worden, het lijkt een soort zegening. Dan ineens slaan ze zichzelf op hun kont en bovenbenen en is het ritueel ook weer ineens voorbij...... De monnik achteraan doopt zijn stokjes nog eens in het water en zegent iedereen die langs loopt en roept lachend nog iets...... Een leuk moment om mee te maken! Onderweg nemen we een stokje kip en verse ananas op de lokale markt.

Woensdag 21 oktober
We hebben heerlijk geslapen in onze bungalow op het idyllische plekje en worden ’s ochtends begroet met de nodige Wai, de buigende Thaise begroeting van de eigenaar en krijgen een heerlijk ontbijt. Hij brengt ons naar het treinstation, van waar uit we om 09.45 uur naar Chiang Mai vertrekken. Onze trein blijkt een uur vertraging te hebben: welkom in Thailand! Op het station kunnen we onze backpack neerzetten bij de stationmaster en we gaan een eindje lopen en onderweg een koffie scoren. Bij terugkomst op het station heeft de trein nog eens 45 minuten extra vertraging opgelopen. We vertrekken uiteindelijk om 11.30. In de trein worden we verrast door een stewardess (heet dat ook zo in een trein?) met een dienblad met rijst, makreel in rode curry, beker water, gedroogde sardientjes en een puddingbroodje. Het blijkt allemaal inclusief te zijn...... Monique is na 3 happen van de pittige makreel klaar met eten maar Hans eet stug door, het is lekker maar o zo heet! Bij iedere overweg laat de machinist met een flinke luchthoorn weten dat hij eraan komt, we zijn nu toch blij dat we de nachttrein niet hebben, haha.
Op naar Chiang Mai!

• 21 Oktober 2015 - 11:58

Willie Van Zoggel:

hoi Hans en Monique

geweldig om jullie verslagen te lezen. Geweldig avontuur dat jullie beleven daar. Blijf jullie volgen, veel plezier nog daar.

• 21 Oktober 2015 - 12:31

Dennis:

Mooi verslag weer. Groetjes, ook van pa!

• 21 Oktober 2015 - 15:14

Jose:

Och, wat een belevenissen. Zo leuk toch! En lekker relaxed blijven.
    Chiang Mai is leuk maar ook uitgestrekt om van de ene tempel naar de andere te komen. Maar misschien heb je die al genoeg gezien.
    En naar de Elvisbar gaan. Lia is er pas met Imke geweest, maar toen was het niet zo druk en de band die toen speelde kon alleen maar schreeuwen. Da's niks natuurlijk, want dat kunnen we zelf ook.
    Ik heb het al gezegd: the flying gibbon. Een aanrader! Haha. Het langste parcours nemen. Ik zou het zo weer doen.

Groetjes en have nog steeds fun

• 21 Oktober 2015 - 15:33

Anny De Brouwer:

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Thailand lijkt me geweldig en hoop er ook nog eens naar toe te gaan(Hans nog niet enthousiast) mar zullen dan met rondreis gaan en niet zo avontuurlijk als jullie.
    Hele fijne tijd en veel plezier. Ik blijf je volgen hoor

• 21 Oktober 2015 - 16:37

Jozee Van Duijnhoven:

Hee luitjes,
    Ik volg jullie en is zo leuk om te lezen, heel veel plaatsen herkenbaar, ben er 2x geweest, maar inderdaad niet zo avontuurlijk dan jullie! Wat een reis maken jullie, geweldig.
    Geniet er nog volop, en Chiang Mai is eigenlijk leuker dan Bangkok hoor.....vond ik.
    Doe voorzichtig en niet ziek worden.

Groetjes Jozee

• 21 Oktober 2015 - 16:44

Sjan:

Wouw weer een geweldig avontuur en het reizen gaat jullie steeds makkelijker af,
    ff Vinnie vertellen wat ie moet doen haha
    De hangover bar toch nog niet gedaan hoop ik he.

jullie gaan wel als een speer door het land heen.
    de markt op het spoor al gezien??
    die staat nog op onze bucketlist

Sawadee ka mensen

• 21 Oktober 2015 - 20:11

Anouk:

Blijf nog maar ff daar

• 21 Oktober 2015 - 20:12

Anouk:

Heerlijk om "mee te reizen"

• 21 Oktober 2015 - 20:58

SYLVIA:

Hoi Hans en Monique. Het is leuk om mee te lezen wat jullie allemaal doen daar. Al veel dingen ondenomen,

• 21 Oktober 2015 - 21:32

Thea Klomp:

Hoi Monique en Hans, leuk om jullie blog te lezen. Geniet ze nog en goede reis. Groetjes Thea

• 22 Oktober 2015 - 12:27

Dames Van De Receptie....:

Hallo,

Leuke verhalen :) Jullie hebben het goed naar jullie zin zo te zien..
    Fijne vakantie nog, geniet ervan..

Groetjes de dames van de Receptie (Berghege)

• 23 Oktober 2015 - 13:20

Ernst En Gerrie:

dag Hans en Monique.
    leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken daar. ziet er allemaal geweldig uit op de foto`s.
    geniet er nog maar lekker van met z`n tween.
    groetjes Ernst en Gerrie.

• 26 Oktober 2015 - 08:26

Ans:

He avonturiers! Goed om te merken dat jullie bestand zijn tegen al die culturele bijzonderheden! Het is duidelijk dat jullie enorm genieten dus blijf dat vooral nog even doen! Ook hier in Linden kennen we natuurlijk een bruisend bestaan.... Met nieuwe ramen en kozijnen, herfstvakantie voor een deel van ons, een nieuw jasje uit de uitverkoop wat precies past, Retto met honger en onafscheidelijk van zijn bal, Nelly die precies aanvoelt wanneer we thuis zijn..... En de rest horen jullie later! Blijf genieten en pas goed op elkaar! Liefs, Ans en Ruud

• 26 Oktober 2015 - 18:55

Marcl En Ans:

begin nou toch wel jaloers te worden ziet er allemaal erg aantrekkelijk uit !!