Eflieting okeee in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu Eflieting okeee in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu

Eflieting okeee in Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Hans en Monique

27 Oktober 2015 | Thailand, Chiang Mai

Donderdag 22 oktober
Gisterenavond vanaf het station naar het hotel gegaan met de rode taxi en onze Backpack op de kamer gezet. Meteen even de stad in en lekker hapje eten.
Vandaag maar eens Chiang Mai verkennen. Het is hier heet en we lijken een beetje tempel moe te worden.... Wat (= het Thaise woord voor tempel....) nu weer?
’ s Avonds gaan we naar de avondmarkt en gaan naar het ladyboy cabaret. Wat een superleuke avond! Voor 250 Bath per persoon ( € 6,25) anderhalf uur entertainment en glitter en glamour inclusief een drankje.... Oké, de “serveersters” willen je heel graag weer snel nieuwe drankjes brengen en verwachten een fooitje (20 Bath is prima). Als de show begint komt de eerste ladyboy alle mannen in de zaal een kus geven, het ijs is daarmee gebroken. Ze kunnen echt wel zo goed dansen! Het enthousiasme spat er van af. Een jongen wordt naar voren gehaald en krijgt op het podium een lapdance waar je U tegen zegt.... Hans zucht van verlichting...... Tot ook de Whitney vertolker heel dicht bij hem en de jongens naast hem komt, Hans en Daan zijn de gelukkigen en zitten onder de lippenstift. We hebben zo ontzettend gelachen, het was een supershow! Kom je ooit eens in Chiang Mai: Doen!
Na de show nog wat gedronken met Daan en Beau uit Australië, en dan ineens is het afgelopen..... Om 12 uur gaan ze sluiten.... Huh???? Ja, dus, om 12 uur moet hier alles dicht, we kunnen ons drankje nog opdrinken maar de rolluiken gaan alvast dicht want er komt zo politiecontrole....... Een raar einde van een leuke avond.

Vrijdag 23 oktober
Vandaag gaan we een scooter huren en gaan we naar Wat Doi Suthep, de tempel (ja, toch maar weer een tempel) die bovenop de gelijknamige berg ligt en vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Chiang Mai en het National Park. De weg er naar toe is prachtig, veel bochtenwerk, steile stukken.... Alleen..... Dat links rijden he, Hans heeft er geen problemen mee maar Monique, die achterop zit, vind het af en toe maar niks. Het is druk bij de mooie grote Wat en het uitzicht is inderdaad prachtig. De trap er naar toe (304 treden) staat vol met kraampjes, het laatste stuk vormt de trap een grote draak. Op de trap staan kinderen in Hmong klederdracht en we maken een foto, meteen komen ze op ons af: money, money! We krijgen in de gaten dat achter de trapleuning hun moeders staan die de inkomsten innen en dreigende gebaren naar de kinderen maken als ze niet lachen naar de toeristen. Wij zijn er klaar mee en doen dit niet meer. Na het bezoek aan de tempel vervolgen we de weg naar boven en komen we in een Hmong Hilltribe dorp uit waar ook een grote markt is, hier is ook de bevolking in kleurrijke klederdracht maar hier mogen we gewoon foto’s maken en zijn de mensen vriendelijk, we denken nu dat de moeders met kinderen op de trappen van de tempel niet tot dit dorp behoren maar gewoon bedelaars zijn. Natuurlijk proberen ze hier in het dorp ook wat te verdienen aan de toeristen maar op een leuke en eerlijke manier, er is zelfs een attractie: Papaya schieten met een kruisboog, 3x voor 10 Bath, dat kan Hans wel! De bevolking heeft bij de waterval ook een tropische tuin aangelegd die er prachtig bij ligt en de dorpskinderen zijn daar lekker aan het badderen. Als we we verder gaan gaan we nog verder omhoog, Hans heeft op de kaart gezien dat je via de andere kant van de berg ook weer bij Chiang Mai uit kunt komen. Als we de weg vervolgen vind Monique het niet meer leuk, het pad wordt steeds smaller en steiler..... We besluiten toch maar om te draaien en dezelfde weg terug te nemen.

Zaterdag 24 oktober
Na al dat gewandel en gescooter van de afgelopen dagen vinden we het weer tijd worden voor een Thaise massage. In Chiang Mai zit een vrouwengevangenis en de vrouwen die binnen een half jaar vrij komen krijgen een opleiding voor masseuse. Je kunt hier voor weinig geld een massage krijgen. Bij binnenkomst krijgen we een pakketje kleding wat we aan mogen doen, een soort olifantenbroek met hes, als ze ons nu maar niet verwarren met de gevangenen! Eerst worden onze voeten gewassen en we mogen op twee bedden naast elkaar liggen. Hans heeft geluk: een knappe Thaise komt op hem af en is zijn masseuse. Die van mij is halverwege de 40 en zit waarschijnlijk al langer vast. De twee dames proberen een gesprekje met ons aan te gaan maar hun Engels komt niet veel verder dan: dos it hurt? Nooo? Halverwege zijn we er uit: Hans zijn masseuse zit beslist vast voor een zedendelict terwijl die van mij een geweldsmisdrijf begaan heeft!
Als we een uur lang uit elkaar getrokken zijn en door de mangel gehaald, klinkt het heel liefjes tweestemmig: Eflieting okeeee??? En natuurlijk voelen we ons ok! Want ná de massage voel je je oh zo lekker!

Zondag 25 oktober
Deze dag gaat de wekker vroeg af, we worden tussen 8 en half 9 opgehaald en gaan vandaag naar de olifanten! We hebben gekozen voor een park waar geen haak gebruikt wordt om de olifanten te laten gehoorzamen, en er gereden wordt zonder houten bak. De rit in de puck-up Jeep naar het park duurt anderhalf uur en het laatste uur gaat door de jungle omhoog, we moeten ons goed vasthouden maar het gaat prima, met ons wel tenminste, de 4 Franse jongens die ook mee gaan hebben met dat geschud last van de drank van gisterenavond. Als we aankomen is er de eigenaar van het park, Mr. San, die ons verwelkomt en ons vrienden laat worden met de olifanten door ze bananen te voeren, ook moeten we tegen ze praten zodat ze onze stem straks herkennen als de stem van dat vriendelijke mens die bananen bracht. We krijgen de beginselen van de commando's, links, rechts, voor, achter,door je knieën en ga liggen: Saa, kwai, pai, toy, song en nolong........ En dan mogen we ons omkleden in Mahout kleding en gaan we weer naar de olifanten. Omdat de groep klein is krijgen we ieder één olifant ipv met zijn tweeën. Nu mogen we proberen op te stappen..... Het valt de eerste keer nog niet mee om over die dikke nek heen te komen en als ie gaat staan is ie echt wel groot....... De 4 jongens mogen eerst mee en wij en een Frans stel krijgen eerst eten, lekkere springrolls en pad thai. Na het eten is het onze beurt, we krijgen ieder een olifant en mogen erop klimmen. De mahout blijft er gelukkig bij lopen en we gaan bergopwaarts richting de waterval..... Het is zo’n geweldige ervaring om op zo’n machtig beest te zitten die af en toe ook nog lijkt te luisteren als je “pai” roept. Als we bovenaan aangekomen zijn moeten we natuurlijk ook weer bergafwaarts.... Maar ook dat gaat goed. De olifanten eten onderweg wat af, 300 kg voedsel per dag! Na de rit mogen ze bij de waterval in bad en krijgen wij een borstel om ze te schrobben, ze vinden dit heerlijk! Ook heeft de kleinste olifant er lol in om ons allemaal nat te spuiten, geweldig! Na het badderen nemen we afscheid van “onze vriend” en gaan de olifanten weer slapen. Wij kunnen nog bij de bovenste waterval lekker badderen en krijgen nog te drinken voordat de rit weer de jungle uit gaat. Het was een superdag!!

• 27 Oktober 2015 - 16:30

Sjan:

Mooi man

• 27 Oktober 2015 - 17:23

Anne-Marie:

Wat een ervaring........(met een olifant)

• 28 Oktober 2015 - 09:15

Hennie:

Wat een mooie dagen hebben jullie daar!!
    Geniet maar lekker verder en tot jullie volgende verslag

• 29 Oktober 2015 - 18:10

Anouk:

Fijn dat effieting okee is!

• 30 Oktober 2015 - 22:46

Hans En Peter:

Tjonge jonge wat een geweldige reis maken jullie en wat leuk om jullie verslagen te lezen.

• 31 Oktober 2015 - 02:12

Dorien:

Heb nog even alle reisverslagen opnieuw gelezen. Kei leuk. Jullie "borrelen" wel erg veel vind je ook niet?
    En ik moest echt even prakizeren over het "eflieting okee". Ik dacht even dat het echt Tais was.
    Geniet er nog een paar weken van en ik volg jullie met veel plezier.
    Proost, wat is dat op zijn Tais?
    Liefs Dorien.