Khao Sok National park - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu Khao Sok National park - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu

Khao Sok National park

Door: Hans en Monique

Blijf op de hoogte en volg Hans en Monique

22 November 2015 | Thailand, Surat Thani

Zondag 15 november
We gaan de 2 daagse tour doen met een overnachting in een drijvende bungalow op het Cheow Larn Lake in Khao Sok National park en worden om 9:00 uur opgehaald. Na zeker 2 uur rijden en de nodige boodschappen onderweg komen we bij de Rachaprapha-dam aan, deze is in 1982 gebouwd om een stuwmeer te creëren voor het winnen van energie,er is een zeer groot gebied onder water gezet en volgens de gidsen is het meer op veel plaatsen meer dan 80 meter diep. Op de bodem staan nog talloze huizen, scholen en tempels welke nu dienen als beschutting van het onderwater leven. We komen aan bij de pier waar de longtailboot al voor ons klaar ligt en we zijn in totaal met 14 personen. Het is 1,5 uur varen om bij de drijvende bungalows te komen, onderweg zien we kolossale rots partijen boven het strakke gladde water uit steken. Al dan niet begroeid met bomen en struiken en op veel plekken grote holen. Aangekomen bij de bungalows zien we dat het er op de plaatjes mooier uitziet dan het in werkelijkheid is, de hutjes zijn ietwat verouderd en er liggen dunne harde matrassen in, ook moet je héél goed uit moet kijken waar je loopt op de steigers ernaartoe. Het is het wel prachtig zoals het is aangelegd met alleen natuurlijke materialen. De steiger naar het toiletgebouw spant de kroon, op de laatste 6 meter ligt alleen 'n in de lengte doorgezaagde boomstam van ca 40cm breed in het water, je moet goed kijken waar je de eerste voet erop zet en als ie niet kantelt kun je met droge voeten naar het toilet. Het eerste uur kunnen we lekker wat zwemmen in het heldere water, lekker duiken vanaf de steigers en luieren op drijvende boomstammen in de zon. Na de lunch gaan we een jungle tocht doen en we worden van te voren ingelicht dat we soms tot onze nek door een rivier moeten lopen, dus alleen zwembroek en T shirt aan is voldoende, wel even jezelf inspuiten tegen de muggen anders steken ze je al meteen lek. We hebben gelukkig onze waterproof sandalen bij en hebben daardoor goeie grip op de soms modderige en glibberige paadjes. De gids legt onderweg van allerlei planten en bomen vele wetenswaardigheden uit. We lopen en klauteren door smalle doorgangen van rotsen en boomwortels en soms moeten we zelfs kruipend door een gat, echte lianen hangen hier in overvloed maar daar kun je niet zoals Tarzan mee van A naar B slingeren want daarvoor is het te dicht begroeid. De gids verteld dat we ook naar een grot gaan en dat we daar helemaal doorheen kunnen lopen als het water niet te hoog staat, als we na ' n uurtje door de jungle ploeteren aankomen bij de grot zegt de gids dat het net moet kunnen, er worden lampen uitgedeeld die je op je hoofd kan zetten. In het begin ging het nog wel maar hoe verder we de grot in gingen hoe krapper het werd, ook het water waar we doorheen moesten was soms zo diep dat je geen bodem had en echt zwemmen was er ook niet bij want daar was het te smal voor. Je moest je door het snelstromende mee laten sleuren en je aan de donkere rotswanden vasthouden om je 'n beetje boven water zien te houden. Gelukkig was dit stukje niet zo lang en kwam iedereen er zonder kleerscheuren doorheen. Toen we er allemaal doorheen waren en een grotere ruimte om ons heen was liet de gids even zien wat voor grote spinnen hier in de grotten leven, hij haalde er 'n paar tevoorschijn en liet toen met zijn lamp zien dat die dingen écht overal op de rotswand zitten, óók daar waar zojuist iedereen maar net tussendoor kon. Bij sommige gingen de haren overeind staan bij de gedachten dat ze langs die enge griezels gekropen waren. De spinnen zijn niet gevaarlijk zei de gids maar ze konden je wel bijten als ze zich bedreigd voelen. En bedankt hè! We gaan verder door de grot en horen allerlei geluiden ergens bovenin, natuurlijk hangt heel het plafond vol met duizenden grote vleermuizen, soms vliegen er 'n paar scheerlings over ons heen, mooi hè al die beestjes? We komen weer bij water waar we doorheen moeten,het krioelde er van kleine meervallen van ca 30 cm groot, en ze hebben altijd honger zei de gids ook nog en gooide een spin in het water, als piranha’s vlogen de meervallen op de spin af en weg was ie. Intussen waren er diverse meiden die niet meer zeker wisten of ze nog wel verder wilde... maar ja, terug gaan was ook geen optie dus werden ze ervan overtuigd dat de meervallen geen mensen aten en ze gerust door het water konden lopen. Na 1,5 uur door de donkere grotten met alle enge beesten te hebben doorstaan zagen we weer daglicht in de verte, wauw, amazing! riepen ze allemaal en aan verschillende gezichten kon je aflezen dat ze blij waren uit de grotten te zijn.;-) Dan weer terug door de jungle naar de boot waarbij we onderweg een kleine slang tegenkomen op onze pad, de gidsen stoppen abrupt en waarschuwen iedereen om stil te zijn en te blijven staan, dit is een zeer giftig exemplaar vertelt de gids en is zelfs nog gevaarlijker dan 'n Cobra. Er is ook geen antigif tegen de beet van deze slang. Het beestje is slechts 70cm lang en zo dik als een vinger, Hans probeert er wat dichterbij te komen zodat hij met zijn camera op de selfiestick het beestje kan vastleggen, hij is donker gekleurd en heeft aan de zijkanten een witgrijze lijn, zijn staartje is fel rood, net als z'n kop. Hier noemen ze 'm "Angelarrow" maar dat is niet de echte naam. De gidsen gooien takken naar 'm toe om te verjagen, na 3 pogingen lukt het en de slang verdwijnt in het groen waarna wij weer verder kunnen. We varen terug naar de bungalows en nemen nog een frisse duik voor we het avondeten krijgen voorgeschoteld wat overigens ook weer super was. Na het eten gaan we op nachtsafari met de boot, we varen door de jungle en de gidsen hebben sterke schijnwerpers bij zich waarmee ze in de bomen schijnen om dieren op te sporen. Regelmatig wordt de motor uit gezet en kunnen we veel verschillende dierengeluiden horen. Onze gids kan van veel dieren de geluiden imiteren waardoor ze zelfs op zijn geroep reageren. We spotten makaak apen en gibbons en ook nog een paar koppels neushoornvogels. De gidsen hebben er echt oog voor want we verbazen ons soms dat ze in bomen van wel 50 meter hoog een gibbon aap zien hangen. Als de schijnwerpers en de motor uitgezet worden is het écht pikkedonker en kan je de duizenden sterren aan de hemel zien, de gids vraagt ons stil te zijn en onze handen achter de oren te houden zodat we nog meer horen. We horen dan ook een soort regendruppels in het bos op de bladeren vallen maar dit geluid wordt gemaakt door het blad wat s'nachts zuurstof opneemt en koolstofdioxide afgeeft waardoor er druppels uit de bladeren ontstaan. We zien vaak in het donkere bos ogen oplichten als de lamp op schijnt, groene oplichtende ogen zijn planten en fruit eters en rood oplichtende zijn vleeseters aldus de gids. Als we weer terug bij de bungalows zijn sluiten we de prachtige en leerzame dag af met 'n biertje en gaan slapen in ons drijvende hutje.

Maandag 16 november
De volgende ochtend worden we al om half 6 gewekt door de neushoornvogels, die maken s'morgens een hard geluid wat lijkt op: "kok" wat door de stille jungle galmt. Deze ochtend worden we weer met de boot om 7 uur al de jungle mee in genomen, om weer van het geluid te genieten van een nieuwe dag, dan komen er weer andere dieren in het vizier zoals mooie gekleurde tropische vogels en zelfs de visarend liet zich zien. De gibbons beginnen ‘s morgens met hun ochtend gezang en het lijkt soms wel een fluitconcert. Prachtig om mee te maken! Hierna gaan we ontbijten en moeten we de bungalows voor 10:30 uur verlaten voor de schoonmaak. We kunnen nog een uur zwemmen en kanoën voor we weer vertrekken met de boot naar de drie bekendste rotsen van Khao Sok welke op bijna alle affiches te zien zijn. Maar voor we daar aankomen leggen we eerst nog even aan bij een grot waar een paar fossielen te zien zijn, je kan merken dat niet iedereen happy is om wéér een grot in te gaan. Maar dit keer krijgen we alleen natte voeten en duurt het bezoek maar een half uurtje. Toch weer interessant. Bij de drie rotsen krijgen we lunch op de boot en kunnen we zwemmen. Dan varen we weer terug naar de pier waar we gisteren zijn opgestapt, jammer het is alweer voorbij maar het was geweldig om mee te maken. Terug naar onze bungalow in de jungle waar we nog 1 nachtje blijven.

# op dit moment is het wegens onderhoud aan de website niet mogelijk om meer foto's te plaatsen, ze volgen zo spoedig mogelijk!

• 22 November 2015 - 15:44

Sjan En Rien:

Woon super weer en herkenbaar ook zonder foto's zie ik het voor me tot over 2 nachtjes
    Xx van ons

• 23 November 2015 - 22:04

Anne-Marie:

Moet er niet aan denken spinnennnnnnnn.........brrrrrrrrr

Tags: Khao Sok