Nachtbus en Mae Hong Son loup - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu Nachtbus en Mae Hong Son loup - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu

Nachtbus en Mae Hong Son loup

Blijf op de hoogte en volg Hans en Monique

13 Oktober 2016 | Thailand, Mae Hong Son

NACHTBUS
Vanaf Khorat nemen we de nachtbus naar Chiang Mai, nog even wat eten en te drinken inslaan en we kunnen instappen. Wat denk je? We zitten nog niet op onze plaats of we krijgen een soort lunchpakket, 2 heerlijke broodjes en water. We hebben ook een fleece dekentje gekregen, das geen overbodige luxe, de airco staat op standje diepvries en boven ons hoofd lijkt er via het gat van de lamp extra koude lucht op ons geblazen te worden.
Midden in de nacht stopt de bus en kunnen we nog eten en drinken krijgen, alles inclusief....
In een diepvries kun je bijna niet slapen en erg moe komen we aan in Chiang Mai. We gaan een beetje lopen en op zoek naar goede scooters voor onze 5 daagse trip.

MAE HONG SON LOUP
DAG 1: van Chiang Mai naar Pai
We laten onze backpacks bij het hotel. Het eerste deel van de route gaat naar Pai via de beruchte 762 bochtenweg. We hebben prachtig weer en de weg is prima! Als we onderweg stoppen voor koffie zijn we de uitbaatster ineens kwijt. Ze blijkt haar haren gekamd te hebben en haar lippen gestift en ze wil met ons op de foto. Als we de 50 cent voor twee koffie betalen krijgen we ook nog een tros bananen mee voor onderweg!

DAG 2: van Pai naar Mae Hong Son
De weg naar Mae Hong Son heeft “maar” 388 bochten. We genieten van de prachtige omgeving en mooie vergezichten. Als we langs de kant een bord zien met “Susa waterfall” besluiten we die te gaan bekijken, tijd genoeg toch? De Thai zetten alleen een bord neer met een pijl, zonder aantal kilometers erbij..... de weg houd ook op, het wordt zandpad, grindpad en we krijgen een aantal keer een “watercross”; met de scooter de rivier doorsteken. Na een kilometer of 10 buffelen een slagboom! We betalen 100 Bath en mogen door en daar is ie dan: De Susa-waterfall..... het spectaculairst was de weg er naar toe enne.... we mogen ook dezelfde weg weer terug! Nu wel ff doorrijden anders is het toch nog donker voor onze volgende stop..... We zijn gelukkig net voor het donker in Mae Hong Son en vinden een leuk guesthouse. We gaan eerst een stukje lopen door de stad en komen op een kermis terecht, bingo met bierdoppen, visjes vangen met echte visjes, ballen gooien..... savonds eten en drinken we bij Crossroads, de uitbater is meteen zijn grootste klant maar we hebben een gezellige avond. De volgende ochtend gaan we op zoek naar de beroemde bamboebrug maar hoe we ook rijden naar wat de kaart aangeef, we vinden hem niet..... misschien is ie weggespoeld in het regenseizoen! Op onze route brengen we ook een bezoek aan de Longnecks.... wat een grote toeristische attractie blijkt te zijn.... entree betalen om een markt te bezoeken waar ze bij iedere kraam vragen of je iets bij hen wilt kopen.... de nodige “spaarpotten voor melk voor de kinderen” langs de kant en het is compleet.... we hebben het hier gauw gezien......

DAG 3: van Mae Hong Son naar Mae Siangrang
We rijden verder en de route loopt door Namtok Mae Surin National Park, alles is prachtig groen en bergachtig. Dit is ook meteen de langste route, 165 kilometer. Bij aankomst in het stadje zoeken we een hotelletje maar de eerste twee vinden we maar niks.... we komen uiteindelijk uit bij een bungalowparkje wat wel in onze smaak valt. Savonds lopen we het dorp in en.... er is hier ook kermis! Monique doet mee met een soort rad van fortuin en...Wint een accu voor een telefoon! Ze mag ook de inzet 4x ontvangen en kiest daar voor, dan stelt de man voor om 100 Bath in te zetten en dan wint ze hetzelfde als de winnaar..... potverdrie! 2 flessen cola! Haha, de andere keus is 4 zetten en ze kiest daarvoor.... het rad draait en..... op Rood... weer de kleur van Monique, dit keer een prachtig Mickey Mouse kussen, Monique neemt het kussen en geeft dat aan het meisje naast haar.... die is de koning te rijk!

DAG 4: van Mae Sariang naar Mae Chaem
We rijden verder en wijken af van de aangegeven route. Het laatste stuk nemen we een mooie bochtenweg naar boven. Alvast richting Doi Inthanon, de hoogste berg van Thailand die we morgen willen beklimmen. Op deze route is weer weinig toerisme en het stadje Mae Chaem heeft een bed en breakfast en een bungalowparkje, we gaan weer voor het bungalowtje maar het is echt minimaal comfort. De volgende ochtend pakt Monique haar tas en deze zit VOL mieren, gatverdarrie! Er zaten nog snoepjes in die ze gevonden hadden. Buiten heeft Hans de tas binnenste buiten gekeerd en een keer met een natte handdoek schoongemaakt....

DAG 5: van Mae Chaem naar Chiang Mai
We beginnen vandaag met de klim naar Doi Inthanon, deze berg heeft de hoogste punt van Thailand 2565 meter. We kunnen met de scooter tot bijna bovenaan komen, er is natuurlijk een tempel met twee pagodes, deze zien er prachtig uit en ook de omgeving is erg mooi aangeplant. Als we bovenaan koffie gaan drinken valt de regen met bakken uit de lucht, mooi uitgekiend! Na de regen starten we met de afdaling en ook het laatste stuk van de route nemen we een weg binnendoor terug naar Chiang Mai. Opeens: Auw! Er prikt een beest bij Monique in haar gezicht, Hans stapt snel af en zet zijn scooter niet goed op de standaard.... Kedeng!!! Hij valt om.... dat gaat geld kosten.... Shitt!!! Als we bijna in Chiang Mai zijn heeft hij ook nog eens een lekke band, er lijkt een spijker in te zitten.... Ondanks de laatste tegenvallers hebben we een prachtige route gereden van 796 kilometer door een meer dan prachtig gebied!

Als we de volgende ochtend de scooters terug brengen blijkt de schade mee te vallen, het kost ons uiteindelijk 60 euro, uit de band komt een stuk betonijzer van wel 10 centimeter........

• 13 Oktober 2016 - 17:48

Hennie:

Prachtig verslag en schitterende foto's
    Geniet van jullie reis, leuk om te volgen.....
    Groetjes

• 13 Oktober 2016 - 20:26

Nelly:

Klinkt allemaal weer super, krijg ook weer zin om die kant op te gaan als ik jullie verhaal lees.
    Prachtig land.
    Geniet van jullie lekkere vakantie in het mooie Thailand xxx

• 14 Oktober 2016 - 18:09

Anouk:

Geniet van jullie avonturen!

• 15 Oktober 2016 - 10:04

Jose :

Weer een heerlijk verslag om te lezen, krijg de kriebels van het idee ook die route te willen rijden. Weet niet of dit zo'n goed idee is voor mij. Word al dol in mijn hoofd bij het lezen, laat staan het te doen.
    Maar je weet nooit....
    Heb inmiddels begrepen dat het rouwproces om de koning voor jullie enerzijds meevalt: achteraf kroegen die gewoon open zijn, en anderzijds tegenvalt: tv zendt niet uit in kleur, maar zwartwit. Haha.
    Nog veel plezier, en bewaar de landkaart maar voor mij...