Chiang Rai, Trat en Koh Chang - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu Chiang Rai, Trat en Koh Chang - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu

Chiang Rai, Trat en Koh Chang

Blijf op de hoogte en volg Hans en Monique

19 Oktober 2016 | Thailand, Mae Hong Son

We nemen de local bus naar Chiang Rai en gaan op goed geluk naar het guesthouse waar we vorig jaar ook waren, er is een kamer voor ons! s’ Middags komt het nieuws dat koning Bummibol is overleden. Waar we laat in de middag in de barstreet nog een drankje konden pakken, blijkt de gehele barstreet s’avonds een grote donkere steeg...... Thailand rouwt! Op de terugweg naar ons guesthouse komen we langs een klein tentje met 4 tafels en de uitbater zit zelf aan het bier, hier kunnen we een biertje en een cocktail drinken. Op de achtergrond een zwart-wit documentaire over de koning.

De volgende ochtend huren we scooters en gaan we rijden, we komen eerst langs een Chinese tempel die uitzonderlijk mooi is en er goed verzorgd uitziet. Daarna komen we bij het Black House (of houses....) gemaakt door een kunstenaar, alles is er donker maar erg mooi: donker hout, schedels, huiden van krokodillen, stoelen van koeienhorens. We rijden door naar het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos.(The Golden Triangle) Het is een eind rijden en op de terugweg is het al bijna donker als we weer bij het guesthouse terug zijn. s’Avonds blijkt er in de barstreet één tentje open te zijn, op een gegeven moment komt de politie vergezeld door het leger langs, ze maken foto’s en vragen om rustig te zijn, dan mag het open blijven. De volgende ochtend gaan we op de scooter de omgeving verkennen zonder vast plan; dan maken we de leukste dingen mee: in de verte zien we in de bergen een grote witte Boeddha, daar gaan we op af. Als we er aan komen zien we naast een tempel waar het erg druk is een gigantische witte Boeddha in aanbouw, we lopen omhoog om deze een beetje van dichterbij te bekijken. Al we onder de Boeddha tussen de bouwvakkers door lopen komen er twee mannen in zwarte pakken naar ons toe, ze zijn gevleid door onze belangstelling en stellen voor om met een van hen met de bouwliften naar het hoofd van de Boeddha te gaan. Monique denkt nog even dat daar geld voor gevraagd wordt maar dat blijkt niet zo te zijn. We gaan met de lift naar 80 meter hoogte en staan in het hoofd van de Boeddha, we kunnen door de ogen en het gat boven de ogen naar buiten kijken, wauw wat een geweldig uitzicht! In het hoofd zijn ze nog druk bezig om alles af te maken, figuren met gips en blinkende stenen. Bij het bezoek aan de naastgelegen tempel kregen we ieder een flesje heilig water, onze dag kon niet meer stuk! Verder die dag nog een waterval bezocht maar alles viel in het niet bij wat we bij de witte Boeddha meegemaakt hadden!

Op zondag vliegen we via Bangkok naar Trat, daar hebben we een hotelletje geboekt. We lopen savonds het stadje in om wat te eten maar er is niet veel, we nemen een pizza. Ook wordt er nergens drank verkocht........ of toch wel? Daar onder dat zeil heeft een Thai een winkeltje met een koelkast.... en ja hoor! We nemen wat blikjes mee en gaan terug naar het hotel. Daar blijkt de voetbalclub van Trat ook te bivakkeren, er zitten ook 2 Brazilianen in het team en een nodigt ons uit om bij hen te komen zitten, ze hebben een elektrische bbq, chips en een koelbox bij zich. De competitie is stilgelegd vanwege de dood van de koning en ze zijn in afwachting van hoe nu verder. Het wordt erg gezellig: Braziliaanse muziek en ze willen ook Hollandse horen, dus wij Frans Bauer opgezocht.... blijkt dat je daar ook heel swingend op kan dansen als je de Braziliaan ziet!

De volgende ochtend nemen we de taxi naar de Ferry en gaan naar Koh Chang. De Ferry is roestig en kraakt en verliest veel olie maar hij brengt ons naar het eiland. We laten ons afzetten halverwege in Kai Bae en vinden een lekker guesthouse. We huren weer voor twee dagen scooters. De eerste dag gaan we de oostkust af, het is lekker zonnig weer en we gaan bij een van de strandjes lekker plonsen in de zee. Als we bijna rond zijn aan de zuidkant van het eiland is er een betonnen muur: de weg houd op, je kunt net niet het eiland helemaal rond en we moeten via dezelfde weg terug. s’Avonds gaan we poolen bij Filou’s.
Vandaag rijden we de andere kant op, het heeft vannacht flink geregend en het is een bewolkte dag. Voor de zekerheid kopen we maar twee regenjasjes. Helemaal aan de zuidpunt pakken we weer een strandje, dit keer bij een resort waar we ook een heerlijke lunch op het strand nemen. Op de terugweg begint de zon toch weer te schijnen en komen we op verschillende plekken apen tegen. Er staan borden om ze niet te voeren maar ze weten zelf de vuilniszakken te vinden. Bij het Marinepark hebben we een prachtig uitzicht op het National park in de zee en zien een mooie zonsondergang. De regenjasjes zitten nog in de verpakking.....

• 19 Oktober 2016 - 17:21

Sjan:

gaaf verhaal weer ik ben er bijna zelf bij

• 19 Oktober 2016 - 17:24

Oscar:

Hoi samen. Leuk weer dat verslag lekker herkenbaar. Enjoy

• 21 Oktober 2016 - 09:52

Jose :

Weer gezellig en interessant. Ook leuke foto's. Ik zie dat jullie diep getroffen zijn door het overlijden van de koning. Have fun voor nog even....