Duiken en snorkelen op Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu Duiken en snorkelen op Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Hans en Monique - WaarBenJij.nu

Duiken en snorkelen op Koh Tao

Door: Hans en Monique

Blijf op de hoogte en volg Hans en Monique

12 Oktober 2015 | Thailand, Koh Tao

Zaterdag 10 okt.
We hebben heerlijk geslapen en hebben al gepakt voor vertrek, nog even lekker ontbijten en dan met de backpack de straat in. Inmiddels hebben we geleerd dat we niet de gewone taxi's moeten hebben maar de "big red one's" die zijn ca 5 keer goedkoper. We lopen alvast de goeie kant op dan komt er zo een langs als het goed is. We worden aangesproken door een Thai op een brommertje. “Where you go?” “To port for boat to go to Koh Tao....” “ Oké you wait here, don't walk, taxi is coming here for you...” Hij zal wel een maatje hebben met zo'n dure taxi zeg ik.... “we want big red one.. “ zegt Monique.... “Yves, is coming!” En idd na 2 minuten komt er een mooi opgeschilderde jeep met overkapte laadbak aangepuft. Zo te zien zit de bak al flink vol met locals, maar wij kunnen er nog wel bij want ze schuiven allemaal een beetje in. Onze backpack moet wel op die grote treeplank blijven staan, die kan er niet meer bij, maar we kunnen 'm vasthouden met een hand. Rijden maar... Gaat lekker vlot en je ziet ook veel meer van de omgeving in zo'n open ding. Dan word er plots geremd, er zal wel iemand uit moeten stappen.... Nee, er moeten er nog meer mee, 4 volwassen en 3 kids, nou ik ben benieuwd... er wordt geschoven en geduwd, tassen met boodschappen worden onder de banken en tussen de benen gezet, de kinderen worden op schoot genomen en alleen de oudere man kan er niet meer bij, maar die gaat lekker op de treeplank staan en houd zich boven aan de huif vast, en hup daar gaan we weer. Nu zitten we écht vol. Dat is ook te merken als de jeep een heuvel op moet, er komt een ontzettende dikke blauw-zwarte rook onder de wagen uit, auto’s erachter remmen plots af om het rookgordijn te ontwijken. Die gaat 't niet lang meer maken denken we, dat wordt lopen... Maar gelukkig bereikten we toch de top en had de motor ff een time-out. What goes up must go down. Aangekomen bij de haven van Koh Samui konden we gelijk een ticket kopen voor de snelle boot naar Koh Tao, omgerekend €13,- pp voor 2 ferry's van 1,5 uur is geen geld. Op de 2e boot wordt er al geronseld voor duiken op Koh Tao, je krijgt een gratis taxi als je je naar een van hun duikcentra's laat brengen. Je moet wel eerst over de aanlegsteiger aan land, wat al een attractie op zich is. Natuurlijk verhuren ze toevallig ook hutjes en kamers. Ook wij laten ons door de gratis taxi wegbrengen, we zien wel waar we uitkomen, Ze pakken het slim aan en binnen no time hebben ze je vanalles aangeboden. We boeken sowieso een aantal duiken maar we gaan wel voor de goedkopere hut aan het strand. Basic, noemen ze dat hier. Een hok van 3,5 bij 4 meter met knoephard bed, badhok uit grootmoeders tijd, maar....wél aan het strand met zee-view dus....

Zondag 11 oktober
De volgende ochtend moet ik al om 5:40 uur aanwezig zijn voor de 1e twee duiken. Ze gaan zo vroeg om de hordes duikers voor te zijn zodat je die niet eerst met een stok uit elkaar hoeft te slaan om er in te kunnen springen. Hmm staat me wel aan. Thailand is net Brabant, je kan gerust overal een kwartier bij tellen, de chauffeur van de pick-up komt pas tegen 6 uur opdagen.Na een klein uurtje varen en ondertussen de set opbouwen hebben we de stek bereikt, is de briefing al gereed en kunnen we te water, al snel is er veel te zien en ik pak mijn camera om wat plaatjes te schieten , maar hij reageert niet. Ik kijk eens goed op mijn scherm en zie dat er water in zit.... zo, nu de vissen nog... Jammer de Nikon heeft het niet overleeft. De 2e duik was op dezelfde stek en was ook de moeite waard. Na het duiken hebben we onze riante basic hut verlaten om deze toch te ruilen tegen een iets mixer basic hut. s’Avonds gekeken of de geheugenkaart het wel overleeft had, gelukkig stond daar alles nog op.

Maandag 12 oktober
Weer om 5:15 uur opstaan voor de volgende duiken, maar ik hoef niet te wachten tot de wekker gaat. Rond half 5 hoor ik licht getrommel op mijn kussen en voel ik iets kriebelen in mijn nek, ik veeg met m'n hand en ga verschrikt overeind, en zie nog net een kakkerlak van ca 5 cm van m'n kussen afrennen....brrr hij verdwijnt onder het bed. Die gaan we vanavond frituren! Tot de wekker gaat kan ik, én mijn wederhelft die weer van mijn actie wakker werd, de slaap niet hervatten. De 2 duiken waren daarentegen weer voortreffelijk, deze keer wel plaatjes en filmpjes kunnen schieten met mijn wannabee Go-pro, ik denk dat ik mooie foto's en filmpjes heb gemaakt. Na het duiken lekker samen ontbijt genuttigd en Monique had de kakkerlak gevonden op de badkamer en heeft 'm met een glas opgeschept en naar buiten gegooid, weer niks te eten vanavond... Na het ontbijt zijn we met de taxi-boot naar het nabijgelegen eiland Koh Nang Yuang gegaan, dit is werkelijk hét paradijs op aarde! We beginnen ons af te vragen of we nog wel naar huis willen. We hebben heerlijk gesnorkeld en gerelaxed. Natuurlijk hebben we ook de berg beklommen om de mooiste foto's te maken. Het was weer een fantastische dag!

# het uploaden van de foto's gaat niet zo vlot als we willen, we proberen het morgen nog eens!

  • 12 Oktober 2015 - 15:31

    Sjan Muskens:

    HEEL LEUK OM JULLIE AVOMTUUR TE VOLGEN INCLUSIEF DE WEKKER KAKKERLAK.
    VERDER GA IK ER WEL VANUIT DAT HET GEWELDIG GENIETEN IS!
    PAS GOED OP JEZELF ER GENIET VAN AL HET MOOIE DAT JULLIE TEGEN KOMEN.

    JAMMER DAT JULLIE VERSLAGEN WEL ERG KLEIN GELETTERD ZIIN MAAR DAT ZAL NIET ANDERS KUNNEN DENK IK.

    NOG EEN HELE FIJNE TIJD

    GROETJES TANTE SJAN.

  • 12 Oktober 2015 - 21:42

    Anne-Marie:

    Ooooo ik zie het al voor me die kakkerlak, brrrrrr bah bah, hier hebben we nachtvorst dus geniet maar lekker van die blauwe lucht en zon

  • 13 Oktober 2015 - 07:16

    Anouk:

    Heerlijk om meetegenieten vanuit het toch wel zeer friswordend Nederland nu...

  • 13 Oktober 2015 - 08:01

    Sjan:

    Godsamme heb ik zomaar 2 verhalen gemist ben nu weer bij haha.
    Leuk en herkenbaar geniet ze en zet maar vast wat Chang of bintang koud X


  • 13 Oktober 2015 - 08:38

    Monique:

    Zo leuk om steeds te lezen waar jullie zijn en doen, maskt me lichtelijk jaloers !
    En dat je t gevoel hebt nooit meer naar huis te willen... Kan het me voorstellen.
    Geniet lekker samen dikke knuffel xxxxx

  • 13 Oktober 2015 - 13:22

    Jolanda:

    Geweldig om jullie avonturen mee te beleven !!! Denk je de gekste dingen meegemaakt te hebben, wat blijkt, het kan altijd nog gekker.
    Geniet er met z'n tweetjes maar lekker van. Op een aantal dingen ben ik jaloers; andere hoef ik niet zo nodig mee te maken (ggrrrr kakkerlak op mijn kussen; ik moet er niet aan denken ggrrrr)
    Hier hebben we vannacht de eerste nachtvorst gehad. Daar zullen jullie wel niet jaloers op zijn :-)

    Grtzzz & kzzzzz

  • 13 Oktober 2015 - 14:51

    Jose:

    Het mooiste is natuurlijk het gevoel dat je er al lang bent en dat je je niet kunt voorstellen weer naar huis te moeten! Ik word weer helemaal 'warm' als ik dit lees, want zoals ik al eerder schreef, voor mij herkenbaar. Maar ik kan me voorstellen hoe jullie je voelen wanneer je het voor het eerst meemaakt, inclusief de overvolle echte of nep bussen. Soms denk je het goed geregeld te hebben, maar komen nog tig locals nog net niet je plaats innemen. En och jaar, ik heb van ellende ook wel eens op de treeplank gestaan, beter als in de bus.

    Go for the rest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Monique

Leuk dat je op onze site komt kijken!

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 20066

Voorgaande reizen:

09 November 2018 - 01 December 2018

Thailand 2018

30 September 2016 - 28 Oktober 2016

Thailand 2016

03 Oktober 2015 - 27 November 2015

Backpacken in Thailand & Laos

Landen bezocht: